Het Kinderrechtenverdrag is er voor alle kinderen op de wereld, ook voor jou dus. Weet jij wat jouw rechten zijn? En waarom we speciale kinderrechten nodig hebben?
Na een korte introductie ge je meteen aan de slag. Tijdens
een puzzelspel proberen jullie in kleine groepjes tien kinderrechten
compleet te maken. Je moet hierbij goed met elkaar overleggen: welke
beelden, teksten en voorwerpen horen bij welk kinderrecht? Na afloop
worden er een aantal kinderrechten met bijzondere voorwerpen uit het
museum uitgelicht.
Vervolgens worden er twee actuele casussen behandeld waarin de rechten van kinderen centraal staan. Je bedenkt in groepjes welke kinderrechten daarbij horen en jullie moeten natuurlijk ook je keuze beargumenteren.
Deze museumles is ook aan te vragen via Cultuurschakel.
Lesdoel
Je krijgt inzicht in de kinderrechten en begrijpt dat deze voor alle kinderen tot 18 jaar gelden. Je leert je een mening vormen over kinderrechten aan de hand van concrete situaties.
Kerndoelen
Kerndoel 35
Oriëntatie op jezelf en de wereld: mens en samenleving
De leerlingen leren zich verantwoordelijk te gedragen in sociaal opzicht, als consument.
Kerndoel 36
Oriëntatie op jezelf en de wereld: mens en samenleving.
De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.
Kerndoel 37
Oriëntatie op jezelf en de wereld > mens en samenleving.
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 38
Oriëntatie op jezelf en de wereld: mens en samenleving
De leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.